Poradna ukončila činnost. Autor blogu se stal advokátním koncipientem a advokátní předpisy mu neumožňují poradnu provozovat.

pondělí 26. července 2010

Popření otcovství v rámci manželství

Manžel může do šesti měsíců ode dne, kdy se dozví, že se jeho manželce narodilo dítě, popřít u soudu, že je jeho otcem. Také matka může do šesti měsíců od narození dítěte popřít, že otcem dítěte je její manžel. Ustanovení o popěrném právu manžela platí tu obdobně.

Narodí-li se dítě v době mezi stoosmdesátým dnem od uzavření manželství a třístým dnem po tom, kdy manželství zaniklo nebo bylo prohlášeno za neplatné, lze otcovství popřít jen tehdy, je-li vyloučeno, že by manžel matky mohl být otcem dítěte. Narodí-li se dítě do 300 dnů po rozvodu manželství a jiný muž o sobě tvrdí, že je otcem dítěte, lze otcovství manžela považovat za vyloučené též na základě souhlasného prohlášení matky, manžela a tohoto muže. Toto prohlášení musí být učiněno v řízení o popření otcovství.

Narodí-li se dítě před stoosmdesátým dnem od uzavření manželství, postačí k tomu, aby se manžel matky nepovažoval za otce, popře-li u soudu své otcovství. To však neplatí, jestliže manžel s matkou dítěte souložil v době, od níž neprošlo do narození dítěte méně než sto osmdesát a více než tři sta dní, nebo jestliže při uzavření manželství věděl, že je těhotná.

Bylo-li pravomocně rozhodnuto, že pozdější manžel není otcem dítěte znovu provdané matky, počíná šestiměsíční lhůta k popření otcovství pro dřívějšího manžela dnem, kdy se dověděl o tomto pravomocném rozhodnutí.

Manžel má právo popřít otcovství vůči dítěti a matce, jsou-li oba na živu, a nežije-li jeden z nich, vůči druhému. Není-li na živu ani dítě ani matka, toto právo manžel nemá.

2 komentáře:

  1. Dobrý den potřeboval bych poradit měl jsem přitelkyni chodil jsem s ní ale co jsem s ní chodil tam měla při mě ještě další muže a potom mi oznamila že je těhotná semnou měl jsem s ní pohlavní styk ale přitom měla víc můžu ale řekla mi že je semnou těhotná ale na matrice je napsané otec neznámy a nahlasila mě na socialku a pořad mě otravuje muže mě dát aji na soud jak muže vědět že to dítě á semnou jak měla víc chlapu porad te mi co mám dělat

    OdpovědětVymazat
  2. rada jiného čitatele25. července 2011 v 14:21

    řekla bych že musí nejprve docílit toho, že budete zapsaný jako otec v rodném listě dítěte a teprve pak na Vás z titulu otcovství může požadovat alimenty..ty ovšem bude moc chtít i zpětně(od doby narození dítěte)....otcovství se dá určit buď souhlasným prohlášením otce a matky na úřadě nebo soudním rozhodnutím (buď mamtka podává návrh na určení otcovtví nebo otec na popření otcovství)soud bezpečně zjistí kdo je otcem-pokud budete své otcovství popírat provede test(DNA nelže)...pokud jste nebyl u toho když měla pohlavní styk s jinými muži nemůžete si být tak jistý tím, že měla ve stejné době i jiné muže a pokud si je ona jistá, že je dítě Vaše pak to pravděpodobně opírá o jistý důkaz/důvod (že jste byl třeba v době otěhotnění jediný s kým se intimně vídala)...ale naopak pokud soud shledá, že jste otec a vyměří Vám výživné, pak budete mít právo dítě vídat a rozhodovat o něm(kam půjde do školy, jaký koníček bude dělat..atd.)...jinak na výživném a výchově se můžete s matkou i dohodnout-dohodu o tom pak schválí soud, nebude-li proti zájmu dítěte.

    OdpovědětVymazat