Poradna ukončila činnost. Autor blogu se stal advokátním koncipientem a advokátní předpisy mu neumožňují poradnu provozovat.

středa 2. září 2009

Stručný přehled základních práv zaručených ústavou ČR

Základní práva jsou v naší ústavě zakotvena v dokumentu jménem Listina základních práv a svobod (2/1993 Sb.). Je třeba zdůraznit, že základní práva regulují vztah mezi jednotlivcem a veřejnou mocí, nikoli mezi jednotlivci navzájem a jedině jako takových se jich lze domáhat. Tedy pouze jedinec vůči státu, nikoli jednotlivci vůči sobě navzájem. Některá základní práva jsou přiznána nejenom občanům, ale všem lidem bez rozdílu. Listina základních práv a svobod není žádný mezinárodní dokument, ale ryze domácí katalog základních práv, jehož autory jsou čeští politici a který pouze vychází z mezinárodních dokumentů. Obdobné katalogy základních práv mají ve svých ústavách, až na malé vyjímky, prakticky všechny moderní demokratické právní státy. Jedna věc je ovšem přítomnost základních práv v psané ústavě a druhá věc je míra jejich praktického naplňování v životě dané země. Česká republika je na tom v tomto směru stále ještě relativně dobře.

LIDSKÁ PRÁVA
Z působilost k právům (čl. 5)
Právo na život (čl. 6)
Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí (čl. 7)
Záruka osobní svobody (čl. 8)
Zákaz nucených prací (čl. 9)
Právo na ochranu lidské důstojnosti, osobní cti, dobré pověsti a jména, soukromého a rodinného života (čl. 10)
Ochrana vlastnických práv (čl. 11)
Nedotknutelnost obydlí (čl. 12)
Listovní tajemství, tajemství jiných písemností a záznamů, tajemství přepravovaných zpráv (čl. 13)
Svoboda pohybu a pobytu (čl. 14)
Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání, vědeckého bádání a umělecké tvorby (čl. 15)
Svoboda výkonu náboženství nebo víry (čl. 16)

POLITICKÁ PRÁVA
Svoboda projevu (čl. 17)
Právo na informace (čl. 17)
Právo petiční (čl. 18)
Právo shromažďovací (čl. 19)
Právo sdružovací (čl. 20)
Volební právo (čl. 21)
Právo na přístup veřejným funkcím (čl. 21)
Svobodná politická soutěž (čl. 22)
Právo na odpor (čl. 23)

PRÁVA NÁRODNOSTNÍCH A ETNICKÝCH MENŠIN
Menšinová práva přiznaná každému jednotlivci (čl. 24) - zákaz diskriminace, zákaz odnárodňování
Menšinová práva přiznaná občanům České republiky (čl. 25) - všestranný rozvoj, právo rozvíjet vlastní kulturu, právo rozšiřovat a příjmat informace v jejich mateřském jazyku, právo sdružovat se v národnostních sdruženích, právo na vzdělání v mateřském jazyku (podmínky stanoví zákon), právo užívat mateřského jazyka v úředním styku (podmínky stanoví zákon), právo účasti na řešení věcí týkajících se národnostních a etnických menšin (podmínky stanoví zákon).

PRÁVA HOSPODÁŘSKÁ, SOCIÁLNÍ A KULTURNÍ
K této skupině práv je třeba předeslat, že je lze většinou uplatnit jen v mezích zákona. Mezinárodně uznávané pojetí je takové, že možnost jejich skutečného praktického naplnění závisí na reálných možnostech státu v daném místě a čase. Nepochopení tohoto omezení vede ke zbytečným nedorozuměním a pocitům křivdy.

Právo na práci, právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu, právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost (čl. 26)
Práva k ochraně hospodářských a sociálních zájmů (koaliční právo - odbory, právo na stávku) (čl. 27)
Právo na spravedlivou odměnu a na uspokojivé pracovní podmínky (čl. 28, 29, 32 odst. 2)
Právo na hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci, jakož i při ztrátě živitele (čl. 30)
Právo na ochranu zdraví (čl. 31)
Ochrana rodičovství, rodiny, dětí a mladistvých (čl. 32)
Právo na vzdělání (čl. 33)
Práva k výsledkům tvůrčí duševní činnosti (čl. 34 odst. 1)
Právo na přístup ke kulturnímu bohatství (čl. 34 odst. 2)
Právo na příznivé životní prostředí (čl. 35)

PRÁVO NA SOUDNÍ A JINOU PRÁVNÍ OCHRANU
Právo na soudní a jinou právní ochranu (čl. 36)
Právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem (čl. 36 odst. 3)
Právo na zákonného soudce (čl. 38 odst. 1)
Zásada nullum crimen, nulla poena sine lege (není zločin, není trest bez zákona) (čl. 39)
Zákaz zpětné účinnosti trestních předpisů (čl. 40 odst. 6)
Praesumpce neviny (čl. 40 odst. 2)
Zásada ne bis in idem (nelze dvakrát odsoudit za tentýž čin) (čl. 40 odst. 5)

PROCESNÍ ZÁRUKY PRÁVA NA SPRAVEDLIVÝ PROCES
právo odepřít výpověď (čl. 37 odst. 1)
právo na právní pomoc a právo na obhajobu (čl. 37 odst. 2)
rovnost účastníků řízení (čl. 37 odst. 3)
právo na tlumočníka (čl. 37 odst. 4)
veřejnost soudního jednání (čl. 38 odst. 2)
právo vyjádřit se ke všem prováděným důkazům (čl. 38 odst. 2)
právo na rozhodnutí bez zbytečných průtahů (čl. 38 odst. 2)

3 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. Láska je vždy krásná, když jste s pravou osobou, vy a skutečný milenec. Jsem Mayruris Camplelo Můj přítel se se mnou rozešli a byl jsem osamělý, takže jsem byl nasměrován na velmi laskavý a velké kouzlo zaklínač Dr ADELEKE, který mi pomohl přivést zpět svého milence ke mně a požádal mě o 340 eur za položky potřebné pro kouzlo a dnes jsem s ním teď a my jsme spolu šťastní. Jsem velmi vděčný za to, co jste udělali pro mě Dr ADELEKE můžete E-mail mu aoba5019@gmail.com nebo Whatsapp mě přes +27740386124 .

      Vymazat
  2. Láska je vždy krásná, když jste s pravou osobou, vy a skutečný milenec. Jsem Mayruris Camplelo Můj přítel se se mnou rozešli a byl jsem osamělý, takže jsem byl nasměrován na velmi laskavý a velké kouzlo zaklínač Dr ADELEKE, který mi pomohl přivést zpět svého milence ke mně a požádal mě o 340 eur za položky potřebné pro kouzlo a dnes jsem s ním teď a my jsme spolu šťastní. Jsem velmi vděčný za to, co jste udělali pro mě Dr ADELEKE můžete E-mail mu aoba5019@gmail.com nebo Whatsapp mě přes +27740386124 .

    OdpovědětVymazat